Sammanfattning
Vi delar utredningens övergripande inriktning i betÀnkandet att det finns behov av minskat antal styrsignaler och ökad samordning av den statliga styrningen samt ökad dialog och gemensam analys mellan staten och kommunsektorn som utgÄngspunkt för styrning. Vi ser det som angelÀget att redan nu förÀndra styrningen för att ge regioner och kommuner tydligare och bÀttre förutsÀttningar att bedriva lÄngsiktig utveckling. NÀr det gÀller vissa förslag i betÀnkandet om hur den statliga styrningen kan stÀrkas och i högre grad samordnas och frÀmja dialog med regioner och kommuner vill vi lyfta att det finns skÀl att avvakta förslagen frÄn den pÄgÄende VÄrdansvarskommittén.
I stora delar stÀller vi oss bakom utredningens bedömningar och förslag. Men nÀr det gÀller förslagen om lÀnsstyrelsernas roll i samverkan och en regionalisering av Socialstyrelsen kan vi inte ta stÀllning till förslagen utan ser ett behov av fortsatt utredning.
Ăvergripande synpunkter
Vi delar utredningens utgÄngspunkt att en ÀndamÄlsenlig samverkan mellan staten och regioner och kommuner Àr en viktig förutsÀttning för en fungerande flernivÄstyrning. Vi vÀlkomnar att utredningen genomfört en sÄ heltÀckande och nyanserad kartlÀggning av samverkan mellan dessa aktörer.
Vi delar Àven utredningens övergripande inriktning i betÀnkandet, dÀr vi utifrÄn vÄr kunskap, ser nÄgra delar av utredningens analys som centrala:
- Det finns ett behov att minska antalet styrsignaler och att i högre grad samordna den statliga styrningen.
- Det finns ett behov att minska antalet överenskommelser mellan staten och kommunsektorn, liksom att minska anvÀndningen av riktade statsbidrag.
- Det finns behov av ökad dialog och gemensam analys mellan staten och kommunsektorn som utgÄngspunkt för styrning.
- Staten bör i första hand hitta andra former för att samverka med regioner och kommuner Àn genom Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
I delar Àr denna inriktning aviserad av regeringen vid ett flertal tillfÀllen och vi menar att det Àr angelÀget att redan nu förÀndra styrningen för att ge regioner och kommuner tydligare och bÀttre förutsÀttningar att bedriva lÄngsiktig utveckling.
NÀr det gÀller förslagen i betÀnkandet om hur den statliga styrningen kan stÀrkas och i högre grad samordnas och frÀmja dialog med regioner och kommuner (sÀrskilt avsnitt 11.10, 12.3.1 och 12.3.2) vill vi lyfta att det finns skÀl att avvakta den pÄgÄende VÄrdansvarskommittén, som ska lÀmna sina förslag den 2 juni 2025 (dir. 2023:73). Kommittén ska bland annat analysera för- och nackdelar med ett helt eller delvis statligt huvudmannaskap för hÀlso- och sjukvÄrden, lÀmna förslag pÄ hur den statliga styrningen pÄ ett ÀndamÄlsenligt sÀtt kan stÀrkas i de delar regionerna behÄller huvudmannaskapet, samt beakta för- och nackdelar med regionala organisationer som Àr geografiskt baserade pÄ exempelvis dagens sex samverkansregioner för hÀlso- och sjukvÄrd. Vi bedömer att förslagen i det nu aktuella betÀnkandet kan bli Ànnu mer angelÀgna vid ett helt eller delvis huvudmannaskap men att det ocksÄ skulle krÀva ytterligare övervÀganden om den statliga organiseringen. Samtidigt kan förslagen i betÀnkandet vara ett sÀtt att stÀrka det statliga ansvarstagandet och bidra till att styrningen blir mer samordnad mellan staten och regionerna, för det fall att VÄrdansvarskommittén föreslÄr att regionerna behÄller hela eller delar av ansvaret.
Synpunkter pÄ enskilda förslag och bedömningar
11.6 Nationella strategier
Vi delar utredningens bedömning att bred medverkan frÄn kommunsektorn vid utarbetandet av en strategi Àr ett lÀmpligt sÀtt att skapa samsyn om mÄl och prioriteringar och att det kan ge förankring och legitimitet för statens styrning.
I vĂ„r kartlĂ€ggning av den nationella cancerstrategins styrkor och utvecklingsbehov konstaterade vi att strategin varit till stöd för att ge gemensam inriktning för arbetet (VĂ„rd- och omsorgsanalys 2024, LĂ€gesbild av den nationella cancerstrategin â KartlĂ€ggning av styrkor och utvecklingsbehov). Strategin har skapat en struktur för nationell samverkan pĂ„ flera omrĂ„den och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt blivit en modell för att skapa större enhetlighet i cancervĂ„rden och har bidragit till en positiv utveckling nĂ€r det gĂ€ller förbĂ€ttrad kvalitet i omhĂ€ndertagandet, ökad överlevnad och minskade regionala skillnader.
Vi delar ocksÄ bedömningen att strategier inte i sig ska innebÀra en styrning av kommuner och regioner. Men vi vill samtidigt pÄpeka att det finns det en risk för att strategier blir för övergripande och okonkreta. Det Àr en fördel om strategier klargör hur styrkedjan hÀnger ihop, frÄn statens anvÀndning av olika styrmedel till att dessa omsÀtts av regioner och kommuner i deras styrning. I vÄr kartlÀggning av cancerstrategin konstaterade vi ocksÄ att den nationella styrningen Àr otydlig, med otydliga roller, prioriteringar och bristande operationalisering av strategin. Det finns till exempel en osÀkerhet kring om regionerna stÄr bakom strategin, och vilka aktörer som ansvarar för genomförande av insatserna och finansiering i strategins olika delar.
11.10 LĂ€nsstyrelsernas roll i samverkan
Ăven om vi stĂ€ller oss bakom utgĂ„ngspunkten att staten behöver hitta former för att stĂ€rka samverkan och informationsutbyte med kommunsektorn, menar vi att det Ă€r svĂ„rt att ta stĂ€llning till bedömningen och förslaget i dess nuvarande form.
Tanken Àr att lÀnsstyrelserna ska bli starkare lÀnk mellan staten och kommunsektorn och kunna involveras av andra statliga myndigheter i arbetet som berör kommuner och regioner. SÄvitt vi förstÄr innebÀr det att lÀnsstyrelserna ska kunna tÀcka in en Ànnu större bredd av verksamheter, Àn myndigheternas redan i dag omfattande uppdrag. Av utredningens konsekvensanalys gÄr det inte att utlÀsa vilka förutsÀttningar lÀnsstyrelserna har eller skulle behöva för att klara det uppdraget. Vi anser dÀrför att förslaget behöver utredas vidare.
I vĂ„r utvĂ€rdering av det nationella stödet för att motverka hedersrelaterat vĂ„ld och förtryck konstaterade vi att lĂ€nsstyrelserna redan i dag har ett brett uppdrag men ocksĂ„ olika förutsĂ€ttningar att klara uppdraget, vilket kan innebĂ€ra risker nĂ€r det gĂ€ller likvĂ€rdighet över landet (VĂ„rd- och omsorgsanalys 2020, Strukturer för stöd â UtvĂ€rdering av det nationella uppdraget att motverka hedersrelaterat vĂ„ld och förtryck).
12.2.4 Utredningens bedömning avseende överenskommelser
Vi delar bedömningen att pĂ„ olika sĂ€tt begrĂ€nsa anvĂ€ndningen av överenskommelser mellan staten och SKR. Vi vill i detta sammanhang understryka problematiken i att SKR genom överenskommelserna fĂ„tt flera roller som Ă€r svĂ„rförenliga â att förmedla och förankra ett statligt perspektiv hos sina medlemmar och samtidigt bevaka sina medlemmars olika intressen och att fĂ„ medel till sin egen organisation. Vi har i flera regeringsuppdrag utvĂ€rderat arbetet med statliga satsningar dĂ€r vi sett exempel pĂ„ hur bidrag lĂ€mnats till SKR som organisation för att vara en del i genomförandet av satsningarna.
Vi delar ocksĂ„ utredningens analys av problemet med att offentliga förvaltningsuppgifter utförs av SKR. Vi har tidigare beskrivit bristerna i vĂ€ntetidsdatabasen, bĂ„de i tĂ€ckningsgrad och generell tillförlitlighet, bland att bristande kvalitetskontroll. Vi har rekommenderat regeringen att istĂ€llet införliva uppgifterna i den officiella statistiken (VĂ„rd- och omsorgsanalys 2021, I skuggan av covid-19 â FörĂ€ndringar i befolkningens vĂ„rdkonsumtion till följd av pandemin under 2020). Vi Ă„terkommer till den frĂ„gan nĂ€r vi den 16 december 2024 rapporterar regeringsuppdraget att genomföra en förstudie kring möjligheterna att stĂ€rka redovisningen av vĂ„rdens effektivitet och kvalitet av offentligt finansierad primĂ€rvĂ„rd och öppen specialistvĂ„rd i hela landet (S2023/03151 (delvis)). En utredning föreslog ocksĂ„ nyligen att fler uppgifter frĂ„n primĂ€rvĂ„rden och den specialiserade öppenvĂ„rden ska ingĂ„ i patientregistret, som förvaltas av Socialstyrelsen, och att skyldigheten att rapportera till vĂ€ntetidsdatabasen ska avskaffas (SOU 2024:57).
12.3.1 Regionalisering av Socialstyrelsen â ett sĂ€tt för staten att bĂ€ttre kunna samverka med och stödja regionerna
Det Àr svÄrt att ta stÀllning till bedömningen att Socialstyrelsens roll i samverkan mellan staten och huvudmÀnnen bör stÀrkas och att det kan ske genom att Socialstyrelsen i större utstrÀckning fÄr stödjande uppdrag samt genom inrÀttande av regionala myndighetskontor.
Vi uppfattar att utredningens analys till stor del utgÄr frÄn en pÄgÄende inriktning mot att Socialstyrelsen, jÀmfört med tidigare har en mer aktivt stödjande roll gentemot regionerna. Det har vi sett exempel pÄ i regeringens satsningar pÄ ökad tillgÀnglighet och ett ökat antal vÄrdplatser i hÀlso- och sjukvÄrden. Men sÄvitt vi kÀnner till saknas Ànnu kunskap om hur denna stödjande roll för Socialstyrelsen har fungerat, till exempel om den svarar mot behov i regionerna och om den bidrar till att genomföra den statliga styrningen. Vi hade gÀrna sett att sÄdana insatser utvÀrderas innan de genomförs i en större utstrÀckning. I Statskontorets pÄgÄende uppdrag att genomföra en myndighetsanalys av Socialstyrelsen framkommer till exempel i en delrapport att Socialstyrelsens roll inte alltid Àr sÄ tydlig och att det stöd som myndigheten lÀmnar inte alltid upplevs som anvÀndbart (Statskontoret 2024, Myndighetsanalys av Socialstyrelsen. Delrapport).
Vi har dÀrmed Àven svÄrt att ta stÀllning till förslaget att regeringen ska uppdra Ät Socialstyrelsen att utreda bildandet av en regional organisation för myndigheten.
Vi ser ocksÄ ett behov av att tydliggöra hur denna tÀnkta organisation skulle hÀnga ihop med utredningens förslag att stÀrka lÀnsstyrelsernas roll i samverkan (avsnitt 11.10). I bÄda fallen handlar förslagen om att pÄ regional nivÄ stÀrka statens samverkan med regioner och kommuner och vi ser en risk för överlappning som bör uppmÀrksammas i den fortsatta beredningen av förslagen.
Vi menar dessutom att regeringen bör invÀnta förslagen frÄn VÄrdansvarskommittén för att samlat utreda den hur den statliga nÀrvaron pÄ regional nivÄ bör organiseras och med vilket uppdrag (se vÄra övergripande synpunkter).
12.3.2 Utvecklad samverkan mellan staten och regionerna genom samverkansregionerna
Vi delar utredningens bedömning och instĂ€mmer i förslaget. Vi ser positivt pĂ„ utredningens beskrivning av möjligheterna till en mer direkt samverkan och dialog med regionerna, vilket kan underlĂ€ttas genom att i större utstrĂ€ckning anvĂ€nda samverkansregionerna. Utredningen lyfter fram nĂ„gra viktiga samarbetsomrĂ„den, sĂ„som kunskapsstyrning, kompetensförsörjning, nivĂ„strukturering och forskning. Vi ser ocksĂ„ möjligheter att pĂ„ detta sĂ€tt ytterligare stĂ€rka samverkan i andra angelĂ€gna frĂ„gor â till exempel investeringar i infrastruktur, med utgĂ„ngspunkt i betĂ€nkandet Riksintressen i hĂ€lso- och sjukvĂ„rden â stĂ€rkt statlig styrning för hĂ„llbar vĂ„rdinfrastruktur (SOU 2021:71).
13.7 En formaliserad ordning för överlÀggningar bör införas
Vi delar utredningens bedömning och instÀmmer i förslaget. Vi har i flera rapporter rekommenderat regeringen att stÀrka dialogen med regioner och kommuner. Syftet med en sÄdan dialog skulle vara att stÀrka samverkan pÄ strategisk nivÄ, att fÄ en gemensam lÀgesbild av tillstÄndet och utmaningarna i sektorn och att fÄ Äterkoppling pÄ hur statens insatser och verksamheter möter sektorns behov. En analys av utvecklingsbehoven bör vara ett underlag för en sÄdan dialog. En kontinuerlig dialog kan ocksÄ bidra till att tidigare fÄnga upp signaler om de önskade resultaten inte uppnÄs. (VÄrd- och omsorgsanalys 2022, I rÀtt riktning).
Vi har i en tidigare rapport som ett exempel beskrivit hur en nationell uppföljning kan brytas ned pĂ„ till exempel regionnivĂ„ som ett stöd till dialogen mellan staten och respektive region (VĂ„rd- och omsorgsanalys 2014, StĂ€rkt dialog för ökad utvecklingskraft â Förslag om en utvecklad hĂ€lso- och sjukvĂ„rdsdialog mellan Socialdepartementet och landstingen).
Beslut om detta yttrande har fattats av chefsjuristen Catarina Eklundh Ahlgren. Tf projektdirektören Daniel Zetterberg har varit föredragande. I den slutliga handlÀggningen har tf analyschefen Marianne Svensson deltagit.